Bekkenfysiotherapie

Bekkenfysiotherapie is gericht op het behandelen van klachten binnen het hele gebied van  buik, bekken en lage rug bij zowel vrouwen, mannen als kinderen. De spieren van lage rug, buik en bekken spelen een rol bij houding en bewegen. Daarnaast hebben de bekkenbodemspieren een belangrijke taak bij plassen, vrijen en ontlasten.

Veel voorkomende klachten zijn

• Heftige aandrang, vaak plassen, urineverlies
  • Regelmatig vaginale infecties of blaasontstekingen
  • Moeite met uitplassen en/of ontlasten
  • Problemen met de ontlasting: obstipatie of ontlasting niet kunnen ophouden
  • Verzakkingen van blaas, baarmoeder of darmen
  • Pijn in de onderbuik, onderrug, in de bekkenbodem of rond de geslachtsdelen
  • Pijn en problemen bij het vrijen, seksuele klachten
  • Begeleiding voor en na operaties in de onderbuik
  • Bekkenpijn in de periode rond en na de zwangerschap en bevalling (bekkeninstabiliteit)

Een combinatie van deze klachten kan ook voorkomen.
Om een beeld te krijgen van bekkenfysiotherapie kunt u de “promotiefilm  bekkenfysiotherapie”  bekijken.

Bekkenbodemklachten bij mannen o.a.

• Bekkenpijn, pijn in bekkenbodemgebied
  • Erectiestoornissen
  • Pijn bij vrijen
  • Urineverlies na prostaatoperaties
  • Verzakking van de darm/ anus

Functie van de bekkenbodemspieren

Problemen met plassen en incontinentie kunnen te maken hebben met een tekort aan spierkracht, een onvoldoende bestuurbaarheid van de bekkenbodemspieren of een teveel aan spierspanning in de bekkenbodem. Omdat het functioneren van de bekkenbodemspieren van invloed is op het functioneren van blaas, endeldarm en ook op seksuele functies, kunnen stoornissen daarin tot verschillende klachten leiden.

Therapie

De therapie kan bestaan uit oefentherapie, Biofeedback therapie, adviezen ten aanzien van toiletgedrag, ontspanningsoefeningen, etc.
Een keus zal gemaakt worden aan de hand van de specifieke klachten van de patiënt en altijd in overleg met de patiënt.

Karin Buurke begeleidt binnen Fysiotherapie praktijk Slotervaart de patiënten met bekken- en bekkenbodemklachten. Zij is geregistreerd master bekkenfysiotherapeut (MSPT) en lid van de Nederlandse Vereniging voor Bekkenfysiotherapie (NVFB ).

Daarnaast heeft Karin een Post HBO opleiding Seksuologie aan het instituut RINO-Groep te Utrecht gevolgd. Goede begeleiding bij seksuele problemen vraagt specifieke kennis en vaardigheden. Deze opleiding stelt Karin in staat om seksualiteit op een adequate manier ter sprake te brengen en in te gaan op vragen en problemen van de cliënten op seksueel gebied binnen de bekkenfysiotherapeutische setting/behandeling.

De zorgverzekering en bekkenfysiotherapie

Als u klachten heeft van urine incontinentie, en een verwijzing van een arts, worden de eerste 9 behandelingen vergoed uit uw basisverzekering. Deze behandelingen gaan wel ten laste van uw eigen risico. Andere klachten waarvoor u een bekkenfysiotherapeutische behandeling krijgt worden door uw zorgverzekeraar vergoed als u een aanvullende verzekering heeft.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Karin Buurke.
Aanwezig op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag.

k.buurke@fysioslotervaart.nl